torsdag, juni 21, 2007

 

Idag fyller jag år och firar med Mitt nya språk för livet :-)

Nonviolent Communication...

bygger på ärlighet och empati...

Och utgår från att:

- Allt vi människor gör, gör vi för att försöka tillgodose våra behov

- När människors behov är tillgodosedda vill de samarbeta

Hinder för kontakt:

DÖMANDEN Bra - dåligt - rätt- fel
ETIKETTER Jag är - Du är - Ni är
ANKLAGA Leta fel
FÖRTJÄNA Straff - Belöning
INGET VAL Kan inte - Måste - Går inte
TVÅNG Borde
KRAV Hot


NONVIOLENT COMMUNICATION

Att uttrycka oss ärligt utan att kritisera:

När jag ser/hör...

känner jag...

för att jag behöver...

och jag skulle vilja...


Att empatiskt lyssna på andra utan att höra kritik:

När Du ser/hör...?

känner Du...?

för att Du behöver...?

och Du skulle vilja...?

"Jag vet inte hur många år det tog att fatta att hur effektivt,
konfliktlösande, kontaktskapande, kärleksfullt och rak kommunikation NVC är.
Nu vet jag och praktiserar det dagligen tillsammans med min älskade
Prinsessa Boz som jag med glädje delar mitt liv och växer med idag /
Dharenso

Läs mer på www.friareliv.se; info@friareliv.se; 0911-24 11 44, Liv Larsson &
Kay Rung

eller www.nonviolentcommunication.se

eller www.cnvc.se


Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?